Kameratskap & kjærligheten til fotball

Arrangement plan for seriespill

ARRANGEMENTSREGLER

  • Arrangementet skal følge NFFs regelverk og Åskollen FK sin arrangementsplan
  • Arrangementsansvarlig skal sette seg inn i forsikringsordningene som gjelder og er ansvarlig for at disse blir fulgt.


ARRANGØR OPPFØRSEL

  • Ledere, trenere, spillere:
  • skal respektere spillereglene, lover og kampreglement, motstandere etc.
  • skal etterlever intensjonen Fair Play.
  • respektere dommerne i den rollen de har, og deres avgjørelser
  • Alle andre involverte i kamper må påvirkes til å oppføre seg som nevnt ovenfor før, under og etter kamper, uavhengig av kampens resultat og avgjørelser tatt av dommere og assistentdommere.


GARDEROBER

  • Lagene benytter garderobe i gymsalen, nøkkel i Kollenbua
  • Dommerne bruker garderober i GIF hallen, nøkkel i Kollenbua
  • Dommerne skal oppholde seg i Kollenbua i pausen

ARRANGEMENT ANSVARLIG

  • overordnede øverste ansvaret for gjennomføringen
  • Kjenne arrangement planen & hvor utstyr er
  • er ansvarlig for at klubbens, NTL og NFFs retningslinjer følges
  • Sikre at alle nødvendige roller med oppgaver er delegert
  • Sikre at oppgaver er utført


SPEAKERTJENESTE

90 min før kampstart

  • Rigge opp og teste høyttalersystem
  • Spille listepop musikk
  • Henge opp skilt (flagg) fra Det norske flagg, norsk tipping og NFF
  • Klargjøre media sone utenfor Kollenbua
  • Henge opp media skilter og evt tak presenning
  • Klargjøre spillelister til dommere & media

Speakertjenesten skal ikke være:

  • underholdningskanal eller spille musikk under spillets gang/avbrudd
  • sjåvinistiske/usportslige/støtende i formuleringen

4 min før kampstart

  • Lese opp våre sponsorer (spille av lydfil)
  • Spill av lydfil fra Norsk Tipping
  • Være klar for "Nedtelling til avspark" planen:
  • -01:30 Seneste ankomst dommere
  • -01:15 Seneste ankomst lagene
  • -01:15 Siste frist for innlevere av lagoppstillingen
  • -00:45 Oppvarming begge lag og dommere
  • -00:10 Avslutning av oppvarming
  • -00:06 Lagene klare for utmarsj
  • -00:04 Utmarsj til musikk (valgfri hymne)
  • -00:03 Presentasjon av lagene, bortelaget først
  • -00:01 Håndhilsningsprosedyre – Bortelaget går
  • -00:00:30 Myntkast
  • 00:00 Avspark
  • +00:45 Beregnet avslutning av 1. omgang
  • +01:00 Beregnet start på 2. omgang
  • +01:45 Beregnet kampslutt

NB! Dersom vi legger inn seremonier etc. må den med i nedtellingsplanen, men det skal ikke påvirke starttidspunktet for kampen.

Under kamp

  • Melde målscorere & resultat med evt jingle
  • Melde spillerbytter
  • Melde resultater fra andre kamper

I pausen og etter kampslutt:

  • Spille listepop musikk
  • Lese opp våre sponsorer (evt lydfil)
  • Opplyse om åpen kiosk
  • Opplyse om neste hjemmekamp
  • Takke publikum
  • Opplyse om Kollen SoMe, evt bærekraft tiltak
  • Rigge ned:
  • høyttalersystem, media skilt, rydde & fjerne søppel i Kollenbua


INNGANG & PUBLIKUMSVAKT

90 min før kampstart

  • Sette opp sperrestolper og tau til publikumssonen, (kode 1910), under TV-tårn
  • Klargjøre og åpne TV tårn med presenning tak
  • Få på plass søppelkasse
  • Stenge av alle andre innganger & kontrollere/tørke over tribuneseter
  • Sette ut flaggstenger (i Kollen bua)

60 min før kampstart

  • Få hjelp til å fjerne alle mål ut av banen og over på gresset

45 min før kampstart:

  • Inngangspris 75 kr for voksen over 16 år, under 16 år gratis
  • Billettkontroll
  • Følgende billetter har fri adgang: NFFs frikort, Lokal Fotballkrets, Norges Idrettsforbund, Lokal Idrettskrets, Norske Sportsjournalisters, Åskollen FK, sesongkort innehaver, Æresmedlemmer i ÅFK

Under kamp

  • oppsyn på publikum sonen, forhindre hendelser og forstyrrelser
  • ved problemer melde i fra til arrangement ansvarlig

I pausen og etter kampslutt:

  • Sikre at publikum forlater publikum sonen og ikke entrer banen
  • Plukke opp søppel og tomme søppelkasser
  • Rydde inn arrangement effekter tilknyttet publikums sonen tilbake på plass:
  • Sperrestolper
  • Tau
  • Takpresenning TV tårn
  • Låse stolper og TV-tårn


KAMPVERT

90 min før kampstart

  • Klargjøre spiller og dommer garderobe & henge opp kampskilt på garderobene
  • Kontrollere at garderober er klare og rene
  • Sette opp bord i spillergarderobene
  • Tildele lag og dommere frukt og drikke
  • Tildele dommer 7 matchballer
  • Ta imot dommere og motstander lag, henvise de til sine garderober

60 min før kampstart

  • Klargjøre for oppvarming og kamp:
  • Henge opp nett med baller og vester på innbytterbenkene til oppvarming (El.pumpe i Kollenbua)
  • Kontrollere målbur og nett
  • Kontrollere/rydde/tørke innbytterbenker
  • Teste resultattavle

5 min før kampstart:

  • Samle lagene og lede utmarsj fra oppstillingsplass, når Norsk TippeLiga hymnen spilles av

Under kampen

  • Opptre anonymt som 4dje dommer i skillet mellom tekniske soner
  • Varsle linjemann som bytter
  • Oppdatere måltavle underveis i kampen (kontroll i Kollenbua)
  • Påse at et maks 16 personer innenfor teknisk sone (7 ledere og 9 innbyttere)

I pausen og kampslutt:

  • Lede dommere til sine garderober (i pausen i Kollenbua)


KIOSKANSVARLIG

90 min før kampstart:

  • Gjør dere kjent med GIF sine kiosk rutiner (se under)
  • henter varer & utstyr fra Kollenbua (brus, røre, skjerf ect)
  • Sett i gang med å koke kaffe og steke steke vafler

60 min før kampstart

  • klargjøre kiosk og varer
  • Henge opp kiosk plakater (2 stk)
  • Klaregjøre for servering
  • Betaling skal skje via VIpps til 87109

Under kamp

  • Servere og sikre at kioskvarer er på plass

I pausen og kampslutt

  • Rydde kiosk tilbake i like god forfatning vi åpnet den med
  • Bære tilbake varer utstyr i Kollen bua
  • Rydde utenfor kiosk
  • Tømme søppel & koste gulv


GIF KIOSK RUTINELISTE FOR ÅPNE/STENGE

Forberedelser:

  • Hva du gjør under og etter vakten – Les igjennom denne før du starter arbeidet.
  • Vi i Åskollen FK skal ikke røre eller benytte oss av Glassverket sin beholdning i kiosken
  • Det er viktig at vi har kontroll på våre egne ting

Før vakten:

  • Sjekk at riktig prisliste henger frem. Sett deg inn i prisene. Husk å sette ut Åpent skiltet i veien mot kunstgresset.
  • Vann kan hentes i Glassverkethallen eller garderober i gymsal
  • VURDERER: behov for å tømme SØPPEL fra ALLE dunker inni og utenfor kiosken. Vurder også dunkene på banen.

Når vakten begynner:

  • Slå på bryteren på vannkoker og kok vann til med en gang du kommer. Dette bruker du til vaskevannsfat for å vaske hender, oppvask og til pølsekoker. Det letteste er å koke alt vann i vannkokere.
  • Hent ferdigfylte kaffekanner fra Kollenbua, evt sett i gang trakting
  • Fyll i ferdig kokt vann i pølsekokeren
  • Sett på vaffeljernet og begynn å steke vafler. Dette må gjøres fortløpende hele tiden.
  • Hent serveringsutstyr, serverøre,syltetøy, ketchup, sennep og håndsprit, etc. fra Kollenbua.
  • Håndsprit skal være tilgjengelig for kunder og betjening.
  • Følgende må ALLTID tas hensyn til ved tilbereding av mat:
  • Vaske hendene før du begynner å tilberede mat
  • Påse at alle flater som benyttes ifm. tilberedning av mat er helt rene
  • Påse at alle kniver/utstyr er rene
  • De som tar imot penger skal ikke røre maten før de har vasket hendene

Ved avslutning av vakten:

  • Trekk ut stikkontaktene til: vaffeljern, kaffetrakter, pølsekoker og vannkoker ect
  • Rydd kioskbenken og sett syltetøy, sennep og ketchup ect tilbake i Kollenbua
  • Pølser og vafler laget for salg kastes
  • Tørk av vaffeljernet med kjøkkenpapir (innvend)
  • Tørk over jernene utvendig med fuktig klut.
  • Legg et ark med tørkepapir i jernene og la dem være lukket.
  • Vask opp redskap, benker og disk.
  • Tøm alle kaffekanner og bære dem opp i Kollenbua.
  • Gulv skal vaskes. Vaskeutstyr er i vaskerommet.
  • All søppel fjernes, slik at det blir rent og ryddig. Søppel kastes i container.
  • VANN MÅ IKKE HELLES UT I SLUKET! – Vannet må helles ut i grøften bak kiosken.
  • Tøm SØPPEL fra ALLE dunker inni og utenfor kiosken. Vurder også dunkene på banen
  • Kast søppelsekker i containere.
  • Tomflasker samles i tomkassen/pose i kiosken.
  • Kioskvakten har ansvaret for å låse kiosken.
  • Husk å slå av lyset! Lysbryteren henger høyt oppe på veggen under taket

Vi ønsker å skape minneverdige ØYEBLIKK, OPPLEVELSER & DRØMMER for barn og unge i bydelen.